Eva Lång

Inleder helgen med Yoga

Avslutar arbetsveckan och inleder helgen med Yoga på Friskis. Ledaren Eva guidade oss och hennes upplägg passar mig väldigt bra. Det är så "spot on" löparstretch och rörlighetsövningar som jag tycker är riktigt bra för löparkroppen.

För mig är kombinationen av stabilitet och rörlighet ett vinnande koncept med yogan. 

Varför är Yogan bra för löpare?

Om du ska ta ut steget lite längre och är stel så får du använda muskelkraft. Ju stelare du är, desto mindre rörelseomfång får du, och då kommer det att gå åt mer energi än om du är rörlig.

Att löpare tenderar att bli stela beror på att de utsätter sig för hård belastning och väldigt monotona rörelser. När du springer tar du sällan eller aldrig ut hela rörelseomfånget i höftleden, och när leden inte används i sin fulla utsträckning så blir du stel i de delar som inte används. Och stelheten kan leda till en ökad skaderisk. 

"Faktan har jag hämtat  från personliga tränaren och hälsocoachen Magnus Hagström som hjälpt löpare till ett friare och bättre löpsteg – med hjälp av yoga."

Härlig Yogamiljö i Davos.

 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress