Eva Lång

Att välja in gratis vardagsmotion
Tar du chansen till gratis vardagsmotion?
Jag kallar den gratis för det är så enkelt att välja in den i sitt beteende. 
 
Jag brukar förespråka vardagsmotionen som mycket viktig när någon som inte tränar aktivt ber mig om hjälp med att komma igång med en livsstilsförändring. Detta brukar vara när de tagit ett beslut om att de vill göra en förändring och där ett av önskemålen är att börja röra på sig mera. Då hjälper jag till med att ge dem en form av träningsupplägg. Helt baserat på den situation personen befinner sig idag och vilket mål man vill nå. Det kan vara en viktnedgång men också att man vill sätta en bättre kondition som mål. 
Vardagsmotion är som sagt lätt att välja då den finns i många dagliga situationer. En som är lättvunnen är att ta trappan i stället för hissen om du bor i lägenhet. Kommer du hem med matkassar blir det dessutom lite extra styrketräning! Någon har kanske problem med knän......ta då hissen ned och gå sedan upp. Det brukar oftast funka att gå uppför en trapp vid knäont och därmed stärka upp lårmuskeln. En stark lårmuskel botar i vissa fall  knäkrämpor.
Kliv av bussen några hållplatser tidigare på hemvägen. Ta på en träningsunderställströja innan du åker från jobbet om du lätt blir svettig. 
Cykla till jobbet någon eller alla dagar i veckan. Väljer du någon dag så kolla på YR på söndagen hur veckans väder ska bli och bestäm utifrån det vilka 2 dagar du cyklar. Med planering funkar det mesta men PLANERING är viktigt för att få ihop det!!!
Passar ingen av dessa alternativ finns det säkert något annat du kan göra för att få in vardagsmotion. Tänk bara utanför boxen!
 
Jag får vardagsmotion när jag tar den här godingen på lunchpromenad varje vardag. 
(null)
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress